torsdag 19 januari 2012

Den snöiga perioden...

Jag är ingen älskare av vinter, men det finns givetvis fördelar med all denna snö som envist återkommer varje år. Bland dessa positiva små saker så måste jag nämna några stycken.

  • Toppjakt! Denna stillsamma, men ibland fysiskt utmattande, jaktform som vi norrlänningar kan hänge oss åt. Att skidra fram efter myrkanterna spanandes efter en tjädertupp är fantastiskt. Nu toppjagar jag inte allt för ofta eftersom jag föredrar att gå med hund och hagelbössa så länge det är möjligt, men dom gånger jag gör det så är det en fantastisk upplevelse.

  • Hundträningen! Att pulsa i djup snö är en riktigt bra träning för både förare och hund. Låt din (uppvärmda) hund springa bredvid dig då du är ute och rastar tegsnässkidorna. Någon kilometer med snö upp till magen tränar hunden effektivt. Dessutom brukar de tycka att det är rätt kul. Glöm bara inte att se till att hunden får vila då och då samt att den dricker tillräckligt med vatten.

  • Skidåkningen! En solig dag, en utvilad vorsteh eller annan lämplig hund, dragsele samt ett par skateskidor. Det är receptet på en riktigt rolig aktivitet. Det är nog, enligt mig, bland det roligaste man kan göra tillsammans med sin hund utanför jakten. Se bara till att ta det lungt i början, både för din och hundens skull.



Lite luftsprång! Hunden gillar i alla fall snön.
                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar