onsdag 8 augusti 2012

KLM Omplaceras

En bekant till mig måste tyvärr omplacera sin Kleiner münsterländer på grund av allergi i familjen. Det är en 4-årig hane med stor jaktlust. Hunden visar god tillgänglighet och livlighet. Jag har inte sett några tecken på att hunden är skottberörd. Jag ska noga påpeka att detta inte är någon "problemhund". Den är van, och glad, mot både vuxna och barn och jag har inte sett någon aggressivitet mot andra hundar. Den klarar också av att vara ensam hemma utan att visa någon stress.

Jaktmässigt har han viss grundträning och han står för fågel. Hunden behöver däremot tränas mer i jaktdressyr. Självfallet behöver också den nya ägaren arbeta fram ett gott ledarskap för att få den kontakt och samarbetsvillighet som en stående fågelhund bör visa. Detta kommer dock inte innebära några svårigheter med denna öppna hund.

Ägaren är mycket mån om att hunden kommer till ett bra hem, och att han ska användas i jakt är ett krav. Det behöver inte vara som stående fågelhund utan om ny ägare vill träna upp den till klövviltshund, apportör, eftersökshund eller något annat så är det helt ok. Det viktiga är att den ska få jaga. Självklart är det en hund som måste få vara med sin/sina ägare och det är så klart inte önskvärt att den ska stå i hundgård dygnet runt.

Hunden finns i Umeå.

Om det låter intressant så är ni välkommna att kontakta mig på info@almhundfritid.se så kommer jag att förmedla era kontaktuppgifter till ägaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar